söndag 4 april 2010

Påsköring


I går tog man påskledigheten i akt och körde ner till sydkusten, för att försöka fånga en havsöring.
Vädret var optimalt, med svaga sydost vindar och lagom färgat vatten. Jag hade bestämt mig för att fiska vid reningsverket i Ystad. Tyvärr var det fler som hade tänkt som jag, totalt kunde jag räkna till 8 stycken sportfiskare på det lilla revet.
Ca 2 kilometer västerut från reningsverket ligger ett annat intressant rev som jag aldrig har provat.
Revet ser riktigt trevligt ut med mycket sten och leopardbotten.
Flugspöt tacklades upp och vadarna flög på. Jag började fiska i utkanten på revet, men utan någon framgång.
Vinden började tillta och det blev svårare och svårare att trycka ut fluglinan.
Men väl upp på revet händer det, en utlekt havsöring i tvåkilos klassen fattar tycke för min räkfluga och hugger stenhårt. Efter en ganska odramatisk kamp får öringen friheten åter. Ytterligare 5-6 kast senare smäller det till igen, även denna fisk var utlekt och fick simma tillbaka till sitt rätta element.
Tyvärr ökade vinden ännu mer och det började bli riktigt svårt att få ut flugan, så det var bara att paka ihopa och köra hem, men med ett leende på läpparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar